Odborná činnosť
Škola
- V Diagnostickom centre sú v rámci vzdelávania zriadené tri diagnostické triedy.
- Rozdelenie chlapcov podľa ukončeného vzdelania a aktuálnej vedomostnej úrovne je nasledovné:
- Prvá diagnostická trieda – je určená pre žiakov navštevujúcich 5. až 9. ročník ZŠ.
- Druhá diagnostická trieda – je určená pre žiakov navštevujúcich rôzne typy stredných škôl.
- Tretia diagnostická trieda – je určená pre žiakov navštevujúcich ŠZŠ, OU/I z ukončenej ŠZŠ a pre chlapcov, ktorí ukončili PŠD a ďalej sa nevzdelávajú.
- V diagnostických triedach sa realizuje diagnosticko-vyučovací proces, ktorý má oproti vyučovaniu v bežných školách špecifické znaky. Modifikácia vyučovania je daná jeho cieľom, vyučovanými predmetmi, aktuálnou úrovňou vzdelania a vývinom osobnosti žiaka, dĺžkou pobytu v DC.
- Žiaci navštevujúci ZŠ a ŠZŠ sa učia na základe špeciálno-pedagogickej diagnostiky podľa výchovno-vzdelávacích plánov DC, prípadne individuálnych vzdelávacích plánov, vystavených ich kmeňovou školou. Pri odchode z DC je žiakovi vystavený návrh známok.
- Žiaci navštevujúci rôzne typy strednej školy sa vzdelávajú podľa individuálneho vzdelávacieho plánu vytvoreného kmeňovou školou, prostredníctvom platformy Edupage a podľa výchovno-vzdelávacích plánov DC. Odbornú prax počas pobytu v DC nevykonávajú. Pri odchode z DC je týmto žiakom po dohode s kmeňovou školou vystavený návrh známok zo všeobecno-vzdelávacích predmetov.
- Zariadenie má posilňovňu, po dohode so ZŠ v Záhorskej Bystrici môžu naši chlapci využívať aj športové ihriská tejto školy v dopoludňajších aj popoludňajších hodinách.
Výchova
Ciele výchovy:
- Redukcia patologických javov v osobnosti chlapcov,
- Posilňovanie spoločensky akceptovateľných foriem správania, sprostredkovanie pozitívnych sociálnych zážitkov, vytváranie hodnotového systému, sociálnych vzťahov a postojov, adekvátneho sebahodnotenia a sebapoznania s dôrazom na uvedomovanie si osobnej zodpovednosti chlapcov za vlastné správanie.
Výchovná činnosť sa zameriava na:
- Prehlbovanie sebapoznania a racionálneho uvedomovania si etických hodnôt,
- Korekciu porúch a elimináciu nežiaducich prejavov v správaní sa chlapcov s využitím pozitívneho vplyvu a kontroly,
- Nácvik spoločenských foriem správania v prirodzených sociálnych a spoločenských situáciách,
- Posilňovanie pozitívnych foriem správania individualizovaním hodnotového systému,
- Vytváranie sebaobslužných návykov v starostlivosti o šatstvo s ohľadom na šetrné zaobchádzanie a estetický vzhľad,
- Vedenie chlapcov k starostlivosti o hygienu a čistotu vonkajšieho a vnútorného prostredia budovy DC,
- Vytváranie pracovných návykov, prehlbovanie kladného vzťahu k práci,
- Odbúravanie nežiaduceho napätia a agresivity pravidelným telesným cvičením, športom a športovými aktivitami,
- Formovanie a rozvíjanie estetického cítenia a kreatívnych činností,
- Eliminovanie nežiaducich návykov (fajčenie, užívanie alkoholu, toxických a psychotropných látok).
Formy práce vo výchovnej činnosti DC s chlapcami:
- Individuálne a skupinové rozhovory s chlapcami,
- Denné hodnotenie správania chlapcov programovej náplne s akcentom na emocionálne prežívanie atmosféry chlapcami,
- Hodnotenie týždňa,
- Voľná tribúna,
- Tematické rozhovory so skupinou,
- Účasť na spoločenských a kultúrnych aktivitách nad rámec režimu zariadenia, účasť na verejnoprospešných prácach,
- Účasť v športových súťažiach a činnostiach,
- Turistické vychádzky, cyklotúry,
- Kreatívno-estetická tvorba,
- Návšteva kultúrnych podujatí a výstav,
- Didaktické hry a súťaže.
V závislosti od finančných prostriedkov zariadenia sa organizuje v zime lyžiarsky výcvik a v lete športovo-rekreačný pobyt mimo zariadenia.
Diagnosticko-terapeutická činnosť
Komplexná psychologická diagnostika
- Rozumové schopnosti
- Osobnostné vlastnosti, záujmová sféra, hodnotový systém ...
- Sociálne vzťahy
- Špecifické poruchy – organické poškodenie CNS, ADD, ADHD...
Terapeutická činnosť
Individuálna práca
- Vstupný pohovor
- Krízová intervencia (po úteku, pri adaptačných problémoch, emocionálne krízy a pod.)
- Kontinuálna psychologická starostlivosť zameraná na riešenie konkrétnych problémov chlapca a na ich korekciu.
- Poradenské rozhovory s rodičmi zamerané na korekciu klímy či vzťahov v rodine, najmä s rodičmi detí, ktoré sú umiestnené na DDP a výchovné opatrenie.
- Spolupráca s relevantnými inštitúciami a ich predstaviteľmi (polícia, sociálni kurátori, školy, lekári...)
Skupinová práca
- Komunity
- Voľné tribúny
- Psychoterapeutické skupiny
- Program "Konflikt a komunikácia"
- Diagnostická a psychoterapeutická činnosť počas terénnych pobytov