Odborná činnosť
Škola
- V Diagnostickom centre sú v rámci vzdelávania zriadené dve diagnostické triedy. Rozdelenie podľa ukončeného vzdelania a aktuálnej vedomostnej úrovne je nasledovné:
- Prvá diagnostická trieda - sem sa zaraďujú žiaci s ukončeným vzdelaním 5. -9. roč. ZŠ, ŠZŠ.
- Druhá diagnostická trieda – je určená pre žiakov OU, SOU a žiakov navštevujúcich iný typ strednej školy.
- Chlapci s ukončenou povinnou školskou dochádzkou alebo žiaci vylúčení z kmeňových škôl sú v dopoludňajších hodinách zaradení do pracovnej skupiny.
- V diagnostických triedach sa realizuje diagnosticko - vyučovací proces, ktorý má oproti vyučovaniu v bežných školách špecifické znaky. Modifikácia vyučovania je daná jeho cieľom, aktuálnou úrovňou vzdelania a vývinu osobnosti žiaka, dĺžkou pobytu v DC.
- Žiaci navštevujúci ZŠ a ŠZŠ sa učia podľa príslušných vzdelávacích programov, alebo individuálnych plánov, vystavených ich kmeňovou školou. Pri odchode z DC je žiakovi vystavený návrh známok.
- Žiaci navštevujúci OU, SOU, iný typ strednej školy sa vzdelávajú podľa individuálneho vzdelávacieho plánu, vytvoreného kmeňovou školou. Pokiaľ žiak prejavuje snahu a systematicky pracuje na vyučovaní, môže sa zúčastniť konzultácií k jednotlivým predmetom a následného preskúšania z predmetov odborných vo svojej kmeňovej škole.
- Zariadenie nemá telocvičňu, po dohode s miestnou ZŠ v Záhorskej Bystrici môžu naši chlapci využívať telocvičňu a aj priľahlé ihriská tejto školy v dopoludňajších a aj popoludňajších hodinách.
Výchova
Ciele výchovy:
- Redukcia patologických javov v osobnosti klientov,
- Posilňovanie spoločensky akceptovateľných foriem správania, sprostredkovanie pozitívnych sociálnych zážitkov, vytváranie hodnotového systému, sociálnych vzťahov a postojov, adekvátneho sebahodnotenia a sebapoznania s dôrazom na uvedomovanie si osobnej zodpovednosti klientov za vlastné správanie.
Výchovná činnosť sa zameriava na:
- Prehlbovanie sebapoznania a racionálneho uvedomovania si etických hodnôt,
- Korekciu porúch a elimináciu nežiaducich prejavov v správaní sa klientov s využitím pozitívneho vplyvu a kontroly,
- Nácvik spoločenských foriem správania v prirodzených sociálnych a spoločenských situáciách,
- Posilňovanie pozitívnych foriem správania individualizovaním hodnotového systému,
- Vytváranie sebaobslužných návykov v starostlivosti o šatstvo s ohľadom na šetrné zaobchádzanie a estetický vzhľad,
- Vedenie klientov k starostlivosti o hygienu a čistotu vonkajšieho a vnútorného prostredia budovy DC,
- Vytváranie pracovných návykov, prehlbovanie kladného vzťahu k práci,
- Odbúravanie nežiaduceho napätia a agresivity pravidelným telesným cvičením, športom a športovými aktivitami,
- Formovanie a rozvíjanie estetického cítenia a kreatívnych činností,
- Eliminovanie nežiaducich návykov (fajčenie, užívanie alkoholu, toxických a psychotropných látok).
Formy práce vo výchovnej činnosti DC s klientmi:
- Individuálne a skupinové rozhovory s klientmi,
- Denné hodnotenie správania klientov programovej náplne s akcentom na emocionálne prežívanie atmosféry klientmi,
- Hodnotenie týždňa,
- Voľná tribúna,
- Tematické rozhovory so skupinou,
- Účasť na spoločenských a kultúrnych aktivitách nad rámec režimu zariadenia, účasť na verejnoprospešných prácach,
- Účasť v športových súťažiach a činnostiach,
- Turistické vychádzky, cyklotúry,
- Kreatívno-estetická tvorba,
- Návšteva kultúrnych podujatí a výstav,
- Didaktické hry a súťaže.
V závislosti od finančných prostriedkov zariadenia sa organizuje v zime lyžiarsky výcvik a v lete športovo-rekreačný pobyt mimo zariadenia.
Diagnosticko-terapeutická činnosť
Komplexná psychologická diagnostika
- Rozumové schopnosti
- Osobnostné vlastnosti, záujmová sféra, hodnotový systém ...
- Sociálne vzťahy
- Špecifické poruchy – organické poškodenie CNS, ADD, ADHD...
Terapeutická činnosť
Individuálna práca
- Vstupný pohovor
- Krízová intervencia (po úteku, pri adaptačných problémoch, emocionálne krízy a pod.)
- Kontinuálna psychologická starostlivosť zameraná na riešenie konkrétnych problémov klienta a na ich korekciu.
- Poradenské rozhovory s rodičmi zamerané na korekciu klímy či vzťahov v rodine, najmä s rodičmi detí, ktoré sú umiestnené na DDP a výchovné opatrenie.
- Spolupráca s relevantnými inštitúciami a ich predstaviteľmi (polícia, sociálni kurátori, školy, lekári...)
Skupinová práca
- Komunity
- Voľné tribúny
- Psychoterapeutické skupiny
- Program "Konflikt a komunikácia"
- Diagnostická a psychoterapeutická činnosť počas terénnych pobytov