Diagnostické centrum

špeciálne výchovné zariadenie

Odborná činnosť

Odborná činnosť


Škola

  • V Diagnostickom centre sú v rámci vzdelávania zriadené tri diagnostické triedy.
  • Rozdelenie chlapcov podľa ukončeného vzdelania a aktuálnej vedomostnej úrovne je nasledovné:
  • Prvá diagnostická trieda – je určená pre žiakov navštevujúcich 5. až 9. ročník ZŠ.
  • Druhá diagnostická trieda – je určená pre žiakov navštevujúcich rôzne typy stredných škôl.
  • Tretia diagnostická trieda – je určená pre žiakov navštevujúcich ŠZŠ, OU/I z ukončenej ŠZŠ a pre chlapcov, ktorí ukončili PŠD a ďalej sa nevzdelávajú.
  • V diagnostických triedach sa realizuje diagnosticko-vyučovací proces, ktorý má oproti vyučovaniu v bežných školách špecifické znaky. Modifikácia vyučovania je daná jeho cieľom, vyučovanými predmetmi, aktuálnou úrovňou vzdelania a vývinom osobnosti žiaka, dĺžkou pobytu v DC.
  • Žiaci navštevujúci ZŠ a ŠZŠ sa učia na základe špeciálno-pedagogickej diagnostiky podľa výchovno-vzdelávacích plánov DC, prípadne individuálnych vzdelávacích plánov, vystavených ich kmeňovou školou. Pri odchode z DC je žiakovi vystavený návrh známok.
  • Žiaci navštevujúci rôzne typy strednej školy sa vzdelávajú podľa individuálneho vzdelávacieho plánu vytvoreného kmeňovou školou, prostredníctvom platformy Edupage a podľa výchovno-vzdelávacích plánov DC. Odbornú prax počas pobytu v DC nevykonávajú. Pri odchode z DC je týmto žiakom po dohode s kmeňovou školou vystavený návrh známok zo všeobecno-vzdelávacích predmetov.
  • Zariadenie má posilňovňu, po dohode so ZŠ v Záhorskej Bystrici môžu naši chlapci využívať aj športové ihriská tejto školy v dopoludňajších aj popoludňajších hodinách.

Výchova

Ciele výchovy:
  • Redukcia patologických javov v osobnosti chlapcov,
  • Posilňovanie spoločensky akceptovateľných foriem správania, sprostredkovanie pozitívnych sociálnych zážitkov, vytváranie hodnotového systému, sociálnych vzťahov a postojov, adekvátneho sebahodnotenia a sebapoznania s dôrazom na uvedomovanie si osobnej zodpovednosti chlapcov za vlastné správanie.

Výchovná činnosť sa zameriava na:

  • Prehlbovanie sebapoznania a racionálneho uvedomovania si etických hodnôt,
  • Korekciu porúch a elimináciu nežiaducich prejavov v správaní sa chlapcov s využitím pozitívneho vplyvu a kontroly,
  • Nácvik spoločenských foriem správania v prirodzených sociálnych a spoločenských situáciách,
  • Posilňovanie pozitívnych foriem správania individualizovaním hodnotového systému,
  • Vytváranie sebaobslužných návykov v starostlivosti o šatstvo s ohľadom na šetrné zaobchádzanie a estetický vzhľad,
  • Vedenie chlapcov k starostlivosti o hygienu a čistotu vonkajšieho a vnútorného prostredia budovy DC,
  • Vytváranie pracovných návykov, prehlbovanie kladného vzťahu k práci,
  • Odbúravanie nežiaduceho napätia a agresivity pravidelným telesným cvičením, športom a športovými aktivitami,
  • Formovanie a rozvíjanie estetického cítenia a kreatívnych činností,
  • Eliminovanie nežiaducich návykov (fajčenie, užívanie alkoholu, toxických a psychotropných látok).

Formy práce vo výchovnej činnosti DC s chlapcami:

  • Individuálne a skupinové rozhovory s chlapcami,
  • Denné hodnotenie správania chlapcov programovej náplne s akcentom na emocionálne prežívanie atmosféry chlapcami,
  • Hodnotenie týždňa,
  • Voľná tribúna,
  • Tematické rozhovory so skupinou,
  • Účasť na spoločenských a kultúrnych aktivitách nad rámec režimu zariadenia, účasť na verejnoprospešných prácach,
  • Účasť v športových súťažiach a činnostiach,
  • Turistické vychádzky, cyklotúry,
  • Kreatívno-estetická tvorba,
  • Návšteva kultúrnych podujatí a výstav,
  • Didaktické hry a súťaže.

V závislosti od finančných prostriedkov zariadenia sa organizuje v zime lyžiarsky výcvik a v lete športovo-rekreačný pobyt mimo zariadenia.

Diagnosticko-terapeutická činnosť

Komplexná psychologická diagnostika
  • Rozumové schopnosti
  • Osobnostné vlastnosti, záujmová sféra, hodnotový systém ...
  • Sociálne vzťahy
  • Špecifické poruchy – organické poškodenie CNS, ADD, ADHD...

Terapeutická činnosť

Individuálna práca
  • Vstupný pohovor
  • Krízová intervencia (po úteku, pri adaptačných problémoch, emocionálne krízy a pod.)
  • Kontinuálna psychologická starostlivosť zameraná na riešenie konkrétnych problémov chlapca a na ich korekciu.
  • Poradenské rozhovory s rodičmi zamerané na korekciu klímy či vzťahov v rodine, najmä s rodičmi detí, ktoré sú umiestnené na DDP a výchovné opatrenie.
  • Spolupráca s relevantnými inštitúciami a ich predstaviteľmi (polícia, sociálni kurátori, školy, lekári...)
Skupinová práca
  • Komunity
  • Voľné tribúny
  • Psychoterapeutické skupiny
  • Program "Konflikt a komunikácia"
  • Diagnostická a psychoterapeutická činnosť počas terénnych pobytov
Skupinová práca s rodičmi