Diagnostické centrum

špeciálne výchovné zariadenie

Odborná činnosť

Odborná činnosť


Škola

  • V Diagnostickom centre sú v rámci vzdelávania zriadené dve diagnostické triedy. Rozdelenie podľa ukončeného vzdelania a aktuálnej vedomostnej úrovne je nasledovné:
  • Prvá diagnostická trieda - sem sa zaraďujú žiaci s ukončeným vzdelaním 5. -9. roč. ZŠ, ŠZŠ.
  • Druhá diagnostická trieda – je určená pre žiakov OU, SOU a žiakov navštevujúcich iný typ strednej školy.
  • Chlapci s ukončenou povinnou školskou dochádzkou alebo žiaci vylúčení z kmeňových škôl sú v dopoludňajších hodinách zaradení do pracovnej skupiny.
  • V diagnostických triedach sa realizuje diagnosticko - vyučovací proces, ktorý má oproti vyučovaniu v bežných školách špecifické znaky. Modifikácia vyučovania je daná jeho cieľom, aktuálnou úrovňou vzdelania a vývinu osobnosti žiaka, dĺžkou pobytu v DC.
  • Žiaci navštevujúci ZŠ a ŠZŠ sa učia podľa príslušných vzdelávacích programov, alebo individuálnych plánov, vystavených ich kmeňovou školou. Pri odchode z DC je žiakovi vystavený návrh známok.
  • Žiaci navštevujúci OU, SOU, iný typ strednej školy sa vzdelávajú podľa individuálneho vzdelávacieho plánu, vytvoreného kmeňovou školou. Pokiaľ žiak prejavuje snahu a systematicky pracuje na vyučovaní, môže sa zúčastniť konzultácií k jednotlivým predmetom a následného preskúšania z predmetov odborných vo svojej kmeňovej škole.
  • Zariadenie nemá telocvičňu, po dohode s miestnou ZŠ v Záhorskej Bystrici môžu naši chlapci využívať telocvičňu a aj priľahlé ihriská tejto školy v dopoludňajších a aj popoludňajších hodinách.

Výchova

Ciele výchovy:
  • Redukcia patologických javov v osobnosti klientov,
  • Posilňovanie spoločensky akceptovateľných foriem správania, sprostredkovanie pozitívnych sociálnych zážitkov, vytváranie hodnotového systému, sociálnych vzťahov a postojov, adekvátneho sebahodnotenia a sebapoznania s dôrazom na uvedomovanie si osobnej zodpovednosti klientov za vlastné správanie.

Výchovná činnosť sa zameriava na:

  • Prehlbovanie sebapoznania a racionálneho uvedomovania si etických hodnôt,
  • Korekciu porúch a elimináciu nežiaducich prejavov v správaní sa klientov s využitím pozitívneho vplyvu a kontroly,
  • Nácvik spoločenských foriem správania v prirodzených sociálnych a spoločenských situáciách,
  • Posilňovanie pozitívnych foriem správania individualizovaním hodnotového systému,
  • Vytváranie sebaobslužných návykov v starostlivosti o šatstvo s ohľadom na šetrné zaobchádzanie a estetický vzhľad,
  • Vedenie klientov k starostlivosti o hygienu a čistotu vonkajšieho a vnútorného prostredia budovy DC,
  • Vytváranie pracovných návykov, prehlbovanie kladného vzťahu k práci,
  • Odbúravanie nežiaduceho napätia a agresivity pravidelným telesným cvičením, športom a športovými aktivitami,
  • Formovanie a rozvíjanie estetického cítenia a kreatívnych činností,
  • Eliminovanie nežiaducich návykov (fajčenie, užívanie alkoholu, toxických a psychotropných látok).

Formy práce vo výchovnej činnosti DC s klientmi:

  • Individuálne a skupinové rozhovory s klientmi,
  • Denné hodnotenie správania klientov programovej náplne s akcentom na emocionálne prežívanie atmosféry klientmi,
  • Hodnotenie týždňa,
  • Voľná tribúna,
  • Tematické rozhovory so skupinou,
  • Účasť na spoločenských a kultúrnych aktivitách nad rámec režimu zariadenia, účasť na verejnoprospešných prácach,
  • Účasť v športových súťažiach a činnostiach,
  • Turistické vychádzky, cyklotúry,
  • Kreatívno-estetická tvorba,
  • Návšteva kultúrnych podujatí a výstav,
  • Didaktické hry a súťaže.

V závislosti od finančných prostriedkov zariadenia sa organizuje v zime lyžiarsky výcvik a v lete športovo-rekreačný pobyt mimo zariadenia.

Diagnosticko-terapeutická činnosť

Komplexná psychologická diagnostika
  • Rozumové schopnosti
  • Osobnostné vlastnosti, záujmová sféra, hodnotový systém ...
  • Sociálne vzťahy
  • Špecifické poruchy – organické poškodenie CNS, ADD, ADHD...

Terapeutická činnosť

Individuálna práca
  • Vstupný pohovor
  • Krízová intervencia (po úteku, pri adaptačných problémoch, emocionálne krízy a pod.)
  • Kontinuálna psychologická starostlivosť zameraná na riešenie konkrétnych problémov klienta a na ich korekciu.
  • Poradenské rozhovory s rodičmi zamerané na korekciu klímy či vzťahov v rodine, najmä s rodičmi detí, ktoré sú umiestnené na DDP a výchovné opatrenie.
  • Spolupráca s relevantnými inštitúciami a ich predstaviteľmi (polícia, sociálni kurátori, školy, lekári...)
Skupinová práca
  • Komunity
  • Voľné tribúny
  • Psychoterapeutické skupiny
  • Program "Konflikt a komunikácia"
  • Diagnostická a psychoterapeutická činnosť počas terénnych pobytov
Skupinová práca s rodičmi